Over Frederike

Kunst, focus en slow-looking

Al jaren inspireer ik jong en oud om aandachtig naar kunst te kijken. Dat kan op veel manieren: alleen, in een gesprek, met je ogen dicht,… Ik geef voorbeelden en organiseer activiteiten, bovendien ondersteun ik je als je kunst in huis wil halen. Want dat is wel de ultieme plek voor aandachtig kijken/slow-looking.

Ik heb een achtergrond in marketing/communicatie. Als bladmanager bij een uitgeverij en jarenlang als interimmanager zowel adviserend als leidinggevend, met name bij mediabedrijven. Daarna koos ik voor mijn passie: de kunst. Ik studeerde, liep ‘stages’ en ontwikkelde vele kunstprojecten waarbij het me gaat om een open ervaring met kunst.

Geïnspireerd door de Reggio Emilia benadering, initieerde ik bijvoorbeeld een aantal jaren achtereen schoolprojecten in samenhang met de atelierroutes in de buurt.
Met volwassenen probeerde ik nieuwe kijktechnieken uit, o.l.v. inspirerende mensen. Via één van hen viel ik voor de Visual Thinking Strategie. En binnenkort volg ik de cursus Art Based Learning (zie linkjes onderin).

Op dit moment lees ik weer veel over slow-looking en kom steeds tot de conclusie: éérst het kunstwerk zelf ervaren, anders weet je niet waar je het over hebt. Daarna kun je, als je wil, ideeën delen, bespreken en achtergrondinformatie tot je nemen. Dat ‘ads to the experience’. 

En bovendien: een kunstwerk is ervoor gemaakt om zelf te communiceren, het enige dat je te doen staat is kijken, rustig te kijken. 

Tot slot: ik ben een verbinder, ik haal mensen bijeen en laat vooral ook anderen hun kennis en kunde delen. Alles onder de noemer: spelen, aandachtig kijken, genieten met kunst.

Linkjes

Reggio Emilia: luisteren naar kinderen, ze het zelf laten doen https://nl.wikipedia.org/wiki/Reggio_Emilia_(onderwijs)

Visual Thinking Strategie: aandachtig leren kijken aan de hand van 3 vragen
https://www.vtsnederland.org

Art Based Learning: leren ván een kunstwerk in plaats van óver een kunstwerk
https://www.artez.nl/project-art-based-learning-room