De Nollen, diverse sculpturen van Rudi van de Wint.
Ventus, cortèn-staal, Rudi van de Wint, De Nollen.
Kijken door een konijnenhol Jawel, het kader waarbinnen je een kunstwerk ziet is bepalend. Dus plaatst Rudi van de Wint zijn werken zo dat je blik geleid wordt, dat het werk weerspiegelt in het water, dat schaduwen meespelen. Hij zorgt zelfs dat je een werk betreedt nadat je door een donkere gang bent gelopen om volle impact te geven. Lees verder “De Nollen”
Op Slow Art Day liep ik Galerie Bart binnen in de vaste overtuiging een werk te kiezen en er samen met Antoon langer en rustig naar te kijken. Ik kijk graag lang (als ik kan zitten) en tóch moest ik me ertoe zetten echt serieus de tijd te nemen en paar ‘technieken’ toe te passen. Tsjongejonge. Maar wederom: het is het zo waard. Lees verder “De Tubaspeler”
En ja hoor, tijdens de Open Studio’s van 26 maart speurden er bezoekers naar de details van de ‘Gangsters’-kunstwerken van Zamenhofstraat nr 110. Lees verder “Gangsters”
‘Lifestyle’series, 1976 Ik zag Fosso als tiener diverse identiteiten/types uitproberen door een bepaalde pose en kledingstijl aan te nemen (geschoten op de laatste stukjes film van zijn commerciële werk).
Samuel Fosso in Huis Marseille A’dam, tm 12 maart ’23.
Dagelijks open
Huis Marseille: dit fijne fotomuseum, gevestigd in twee grachtenpanden is dagelijks open van 10-17 uur en donderdag tot 21 uur. Een van de weinige plekken om maandag of op een avond kunst te kijken in A’dam. Lees verder “Een rol spelen”
Herken je hem? Tussen alle kinderen op hun eigen wijze geschilderd.
Familieportret
Samen een familieportret maken. Leuk idee. Maar beetje begeleiding daarbij leek prettig.
En wat doe je dan? Dan ga je naar Jan met zijn rustige inslag en jarenlange ervaring in lesgeven. Dat bleek een topkeus. Lees verder “Familieportret”
De schittering van licht dat op een gouden reliekbeeld schijnt, met daarachter een ritselend gouden matras (van traumadekens). Matras, Matthijs Muller, 2006 Reliekbeeld van de Heilige Agnes, Münster, na 1520
‘In het LICHT’
in Kloostermuseum Krona in Uden
Een tentoonstelling met eeuwenoude glinsterende religieuze objecten gecombineerd met hedendaagse lichtkunst. En dat werkt.
De opening van de bijzondere tentoonstelling ‘In het Licht’ was voor mij vrolijk en feestelijk. Her en der gesprekken met deelnemende kunstenaars, zoals Berndnaut Smilde die op het eeuwenoude klooster een regenboog toverde die eindigt bij het raam van de Abdis, wijntje erbij, genieten. Lees verder “In het Licht”
Nog niet de gelegenheid gehad om het bijzondere werk van Ellis Scheer in de expositie Angel in the House te komen bewonderen? Op zaterdag 14 en zaterdag 21 januari is Amsterdam Artspace geopend tussen 12.00-17.00 uur en zal Ellis zelf aanwezig zijn om je welkom te heten, rond te leiden en over haar werk te vertellen.
“Ga zitten en ervaar hoe de wereld in de jaren vijftig van de vorige eeuw aanvoelt”.
Dit klinkt als een magiër aan het werk. En dat kan wel kloppen. Ellis Scheer is een goochelaarsdochter en met haar werk probeert ze andere werelden toegankelijk te maken. Zoals bij haar project Angel in the House: hoe voelt de werkelijkheid van een huisvrouw zo halverwege de vorige eeuw? Lees verder “Angel in the House”
Antoon Loomans bekijkt welke werken in aanmerking komen voor de actie: ‘Verzin een titel – en maak kans op het kunstwerk’.
De invloed van de titel
In hoeverre beïnvloedt de titel van een kunstwerk jouw kijken? Wat gebeurt er als je bij een werk leest dat het Slapeloze nachten, of Horrorkonijn heet? Waarschijnlijk iets heel anders dan als je Ochtendgloren of Fluffy leest. Lees verder “Titel”
En nu mag ik uitproberen met lekker natte aquarelverf en koffiedrab.
Zelf doen!
Dat helpt om met extra onderzoekende ogen naar een kunstwerk te kijken. Hoe doet hij het? Hoe doe ik het?
Zondag 13 november tijdens Open Studio’s Zamenhof, kun je aanschuiven aan de schilder-tafel van Antoon en zelf experimenteren met de materialen die hij gebruikt. Koffiedrab, aquarelverf, houtskoolpoeder, …. Lees verder “Zelf doen”