Nieuw licht

Dan Flavin, in Villa Panza in Varese.

Nieuw licht van Dan Flavin schijnt op Kunst op de Klapstoel. En dat komt door Loes en John. In de FaceBook banner: FB Kunst op de Klapstoel

Dan Flavin

John Prop en Loes Diephuis van Polderlicht  waren in Villa Panza in Varese. John: ” de belangrijkste reden om naar Villa Varese te gaan: de grootste verzameling Dan Flavin-lichtkunst in Europa.

“Twaalf monumentale lichtsculpturen, elk in een eigen, meekleurende ruimte. Sommigen daarvan (zoals die met knalrood licht of blacklight) bleken helaas niet of nauwelijks te fotograferen. Alle Flavins zijn Untitled en uit de jaren ’80.”

Dus als je in de buurt van Milaan bent, …..: ga kijken. John schreef erover (voor Trendbeheer):
villa-panza-varese

En bezoek dan ook ‘maar’ de musea van Prada en Pirelli in Milaan.:
www.polderlicht.com/we-♥-milano/

Ik schreef al eerder over alles wat ik zag van Flavin in ‘best museum ever’ Dia Beacon. Dus als je in de buurt van New York bent….:
Best Museum Ever (en Dan Flavin)

John Prop

John ontwierp ooit het vrolijke Kunst op de Klapstoel logo. En kort geleden een beeldmerk voor Antoon om hem als entomoloog, maar nu ook als artist zichtbaar te maken. Binnenkort meer hierover.
www.johnprop.nl

Rijksakademie

Razia Barsatie in haar Studio tijdens Rijksacademie Open 2022

Rijksakademie Open Studio’s 2022 in Amsterdam: veel, divers, experimenteel,  internationaal….
En altijd zeg ik weer: Stel je open voor iets dat je op dat moment aanspreekt en neem daar de tijd voor. Probeer niet alles te zien.

Alle zintuigen aangesproken

Ik stapte binnen in de Studio van Razia Barsati en al mijn zintuigen werden aangesproken. Geur, kleur,… emoties.
Natuurlijke materialen: vloeren van curry, dunne doorzichtige cassaveschijven die Razia met houtskool en specerijen als kurkuma, chili had bewerkt waarna de schimmels verder ‘schilderden’.

Tekeningen op de muur. Intuïtief liet ze haar angsten stromen, grote warrige cirkels en hersenen zag ik, die weer half uitgewist en daarna tot sculptuur gemaakt met de tapioca-schijven. Haar kreten en scheve lach klonken verderop als hoorngeschal uit soort geelgepoederde kaneelstokken.

Taboes doorbreken

Want nee, de aanleiding voor dit werk is niet vrolijk. Razia wil zich bevrijden van taboes en schaamte gelinkt aan seksualiteit en gender. In dit geval de tradities van de gesloten emotionele sfeer waar ze in leefde, die haar voorouders 150 jaar geleden meebrachten vanuit India naar Suriname en die nog steeds gelden. Het maken van dit werk is voor haarzelf dan ook zeker therapeutisch. Ze wil zich er niet in opsluiten.

Suriname

Ik was ooit in Suriname en vond het daar mooi en heftig. De Surinaamse kunstenares Razia kan goed vertellen over het doel en ontstaan van haar werk. Bovendien spreekt het gebruik van de natuurlijke, lokale materialen me aan. Alles paste dus op dat moment voor mij.

Rondleiding, ga je mee?

Er is nog veel meer te zien. Maar ik geef geen tips, ontdek zelf en spreek vooral een kunstenaar als die er is. Of onderzoek het samen met een rondleidster. Ik ga zondag met Antoon om 14.00 uur op ontdekkingsreis met Shirley (ken ik van Vouch; is leuk en goed samen kijken). Ga je mee?! Gewoon aansluiten in de hal.

Rijkskademie

De Rijksakademie selecteert 46 residenten vanuit de hele wereld om er 2 jaar te werken, elkaar te inspireren en nieuwe technieken en materialen naar hun hand te zetten met de hulp van technische specialisten. Eens per jaar zijn hun studio’s open en kun je ontdekken wat er allemaal aan creatieve explosies ontstaan zijn.  En dat in deze rare Covid jaren.

www.rijksakademie.nl
www.raziabarsatie.com

VOUCH

Klik op de afbeeldingen voor vergroting en informatie

Aandachtig ontdekken, kijken en kopen op het feestje dat Vouch is

VOUCH… het was fantastisch. Alle kunstwerken zweven nog door mijn hoofd, en dat is lekker. Het begon al bij binnenkomst, ze waren nog aan het opbouwen. Maar wat veel prachtig werk. En wat had dat totaal níets te maken met dat wat ik als voorbereiding had bekeken op de computer.

Ik besef weer terdege: wat ik laat zien in mijn blogjes staat veraf van het werkelijke werk. Geen idee van formaat, de glans, de aaibaarheid, de kleurenpracht.

Maar toch ter inspiratie en kennismaking: Lees “VOUCH” verder

Aquarel vitaal

Nour-Eddine Jarram, En plein soleil (detail)

“Wanneer het water verdampt wordt de aquarel geboren”

Deze quote uit het mini-magazine Aquavit, geeft in een notendop weer wat er gebeurt als je werkt met aquarelverf. Als kunstenaar begin je met water en verf, je hebt een beeld van wat je op papier wilt maken, maar wat er uiteindelijk gebeurt, laat zich niet geheel sturen: het toeval bepaalt voor een deel het resultaat. Lees “Aquarel vitaal” verder

Look what we found

Silvia Russel, uitkomst van een ABL sessie tijdens artist in residence in Projectruimte BMB.
Verkocht 😉

Internetstoring (regen regen regen wind wind wind)…. maar ach, wat moet ik nog opzoeken op ’t wwweb? Ik kan gewoon over mijn ervaring schrijven:

Projectruimte BMB

Ik was in Projectruimte BMB in de Kerkstraat in Amsterdam en daar kun je nog tm 5 maart de tentoonstelling ‘Look what we found’ zien. Lees “Look what we found” verder

Behind the Forest

Remy Jungerman, Visiting Deities (2018-2019)

Genieten van kunst, is als een rituele zuivering voor de geest. Musea open, we kunnen eindelijk weer genieten. Veel van onze plannen in december belanden achter de gesloten deuren van de corona lock-down en zijn vervlogen. Wel nog te zien is de solotentoonstelling “Behind the Forest” van Remy Jungerman in het Stedelijk Museum. Lees “Behind the Forest” verder

Kunst komend weekeind

Wat hoop ik komend weekeind 18/19 december te gaan zien?
Grafiek, collage, aquarel en een dik boek vol JA-zeggers.
Zie info en adressen onder Agenda Kunst op de Klapstoel.

Jan Baas, houtsnede

Grafiek en demonstraties

Jan Baas (regelmatig op de Klapstoel te vinden; typ z’n naam maar bij ‘zoeken’ op de site), is onderdeel van Grafisch Collectief Thoets. Ze zijn verhuisd naar een mooie plek; de Bonte Zwaan aan de Haparandadam (Houthavens A’dam). Lees “Kunst komend weekeind” verder