Een rol spelen

‘Lifestyle’series, 1976
Ik zag Fosso als tiener diverse identiteiten/types uitproberen door een bepaalde pose en kledingstijl aan te nemen (geschoten op de laatste stukjes film van zijn commerciële werk).

Samuel Fosso in Huis Marseille A’dam, tm 12 maart ’23.

Dagelijks open

Huis Marseille: dit fijne fotomuseum, gevestigd in twee grachtenpanden is dagelijks open van 10-17 uur en donderdag tot 21 uur. Een van de weinige plekken om maandag of op een avond kunst te kijken in A’dam.

Samuel Fosso

Het hele museum is nu (letterlijk, want op elke foto) gevuld met Samuel Fosso. Je kunt je zo goed focussen op zijn type beelden te beginnen in de jaren ’70 tot nu toe. Elke serie heeft een eigen ruimte wat de rust geeft om het onderwerp op je in te laten werken. Met foto’s vaak in prachtig groot formaat afgedrukt.

Oorlog, Afrika, identiteit, magie

Ik zag hem als tiener (jaren ’70) diverse identiteiten/types uitproberen door een bepaalde pose en kledingstijl aan te nemen (geschoten op de laatste stukjes film van zijn commerciële werk). Eenmaal beroemd, gebruikt hij zichzelf om thema’s onder de aandacht te brengen. Zo verbeeldt hij in de ‘African Spirits’ serie (2008) vrijheidsstrijders zoals Martin Luther King, Angela Davis, Patrice Lumumba en vertelt zo over Black History (met het uitdrukkelijke doel om gezien te worden in musea). Sterk is ook zijn metamorfose in, ‘de eerste’, zwarte Paus (2017).

Een rol spelen

Eigenlijk vergeet je dat hij steeds zelf op de foto te zien is. Hij verbeeldt zijn rol heel precies. Bij de serie ‘Allonzenfans’  (2013) vertelt hij het (vergeten) verhaal van de soldaten uit de West-Afrikaanse koloniën die aan de zijde van de Fransen in de Eerste en Tweede wereldoorlogen meevochten. Fosso als soldaat vertegenwoordigt nog beter deze groep mannen dan een documentaire foto zou kunnen doen.

Bij één werk (serie) gaan zitten

Ik was er samen met mijn 20-jarige dochter. Tentoonstellingen bekijken is onze manier om elkaar te spreken en het biedt mij ook een jeugdige blik op wat we zien. We vergaten ditmaal één werk uit te zoeken om samen langer bij stil te staan (zitten). Dat kwam waarschijnlijk omdat er zoveel te zien is.

Welke beelden bleven speciaal bij?

Voor mij was de tiener Fosso in zijn eigen fotowinkel zeer voelbaar en zeker ook de zwarte paus. De meeste emotie gaf de serie over zijn vriend Tala, die vermoord werd in zijn huis in Bangui door de militie (‘Mémoire d’un ami’, 2000). Fosso verbeeldt hier in zijn naakte kwetsbaarheid hoe de laatste uren van zijn vriend zouden kunnen zijn geweest. Het maakt me nieuwsgierig naar de serie SIXSIXSIX waar Fosso 666 keer puur te zien is: “momenten dat je lacht, dat je boos bent… zoals het leven zelf is”.  Altijd op zoek de waarheid te laten zien.

Samuel Fosso, een bijzonder mens die op een bijzondere manier thema’s onder de aandacht brengt. Zijn passie voor fotografie begon op zijn dertiende en toen zijn vrije werk rond zijn 30ste ontdekt werd, gebruikte hij fotografie als middel om onderwerpen onder de aandacht te brengen. Ga kijken. Er valt veel te overdenken over zijn thema’s en zijn manier van werken.

Foto’s: © Samuel Fosso. Courtesy The Walther Collection and Jean Marc Patras / Galerie, en van mij tijdens bezoek aan huis Marseille.
Klik op de afbeelding voor informatie en vergroting.

www.huismarseille.nl
www.samuelfosso.com

Angel in the House

Ellis Scheer , pastel

Nog niet de gelegenheid gehad om het bijzondere werk van Ellis Scheer in de expositie Angel in the House te komen bewonderen? 
Op zaterdag 14 en zaterdag 21 januari is Amsterdam Artspace geopend tussen 12.00-17.00 uur en zal Ellis zelf aanwezig zijn om je welkom te heten, rond te leiden en over haar werk te vertellen.

“Ga zitten en ervaar hoe de wereld in de jaren vijftig van de vorige eeuw aanvoelt”.

Dit klinkt als een magiër aan het werk. En dat kan wel kloppen. Ellis Scheer is een goochelaarsdochter en met haar werk probeert ze andere werelden toegankelijk te maken. Zoals bij haar project Angel in the House: hoe voelt de werkelijkheid van een huisvrouw zo halverwege de vorige eeuw?

Ellis stapte in de wereld van haar grootmoeder, die leefde in een tijd met een ideaalbeeld van de huisvrouw die haar leven wijdde aan een sfeervol en geordend huis. Hoe werkte haar dag, met de rituelen van zich steeds herhalende bezigheden. Gaf het de dag rust, structuur en houvast? Er was vast bevrediging, maar riepen die taken ook onbestemde gevoelens van eenzaamheid en onvrijheid op?

Natuurlijk spreekt dit thema mij aan. Zelf vaak gefrustreerd over de vooroordelen en onvrijheden voor vrouwen, denk ik (30 jaar ouder dan Ellis) aan mijn moeder wiens rol ik niet wilde. Onbewust nam ik natuurlijk veel van haar over. Ze was mijn dagelijkse voorbeeld. Wel had ik (mijn generatie) veel meer mogelijkheden en ruimte voor eigen beslissingen dan zij.

Naar ik hoop zetten mijn dochters (en Ellis) nog meer stappen richting een gelijkwaardige wereld. Misschien niet in een makkelijkere wereld, maar wel met veel meer bewustzijn voor de man/vrouw verhoudingen.

Ellis Scheer, ik ging naast Ellis Scheer op de bank zitten en waande me in de vorige eeuw en liet mijn gedachten de vrije loop bij haar filmische beelden in pastel(tijdens This Art Fair)

Dit alles kun je rustig overdenken al zittend in het decor, dat Ellis in Amsterdam Artspace heeft vormgegeven met meubels en accessoires uit die tijd. Bovendien hangen er verstilde beelden in pastel van dergelijke ruimtes waar je in je fantasie in kunt plaatsnemen. ‘Zie mij zitten als mijn (groot)moeder’. Ellis maakt ook mooie pastels van filmbeelden. Deze stills bieden de mogelijkheid je eigen verhaal te scheppen over wat daar gebeurt.

Ik zou zeggen, ga erheen.  Stap in die wereld. Neem vooral een vriend of vriendin mee om samen te fantaseren en daarna verder te praten over wat je dacht en zag. Wat gebeurde daar? Waar zie je dat aan? Wat zien je nog meer? Zittend in een stoel kun je rustig de tijd nemen en opgaan in de sfeer die Ellis voor ons schiep.

Angel in the House van Ellis Scheer is te vinden in Amsterdam Artspace in de wereld van de hippe Czaar Peter buurt in Oost Angel in the House. De interieur ontwerpers van Greenberg en Oaktree hebben een deel van hun werkruimte vrijgemaakt voor wisselende tentoonstellingen. Top natuurlijk.

Je bent welkom om binnen te lopen als ze aanwezig zijn, anders stuur je van te voren een e-mail om een bezoekmoment af te spreken.

www.ellisscheer.nl
www.amsterdamartspace.nl

Titel

Antoon Loomans bekijkt welke werken in aanmerking komen voor de actie: ‘Verzin een titel – en maak kans op het kunstwerk’.

De invloed van de titel

In hoeverre beïnvloedt de titel van een kunstwerk jouw kijken? Wat gebeurt er als je bij een werk leest dat het Slapeloze nachten, of Horrorkonijn heet? Waarschijnlijk iets heel anders dan als je Ochtendgloren of Fluffy leest. Lees verder “Titel”

Biënnale Venetie 2022

Portia Zvavahere, Kubatwa kwemazizi, 2022

Neem een werk mee naar huis

Het is heerlijk ronddwalen door de Arsenale, waar ik me baadde in de vrouwelijke sfeer van deze Biënnale van Venetië. Er is (te) veel te zien. Wil je dus echt iets ervaren, iets meenemen naar huis? Dan raad ik je aan om zomaar, intuïtief bij een werk te blijven hangen en daar de tijd voor te nemen. Lees verder “Biënnale Venetie 2022”

VOUCH

Klik op de afbeeldingen voor vergroting en informatie

Aandachtig ontdekken, kijken en kopen op het feestje dat Vouch is

VOUCH… het was fantastisch. Alle kunstwerken zweven nog door mijn hoofd, en dat is lekker. Het begon al bij binnenkomst, ze waren nog aan het opbouwen. Maar wat veel prachtig werk. En wat had dat totaal níets te maken met dat wat ik als voorbereiding had bekeken op de computer.

Ik besef weer terdege: wat ik laat zien in mijn blogjes staat veraf van het werkelijke werk. Geen idee van formaat, de glans, de aaibaarheid, de kleurenpracht.

Maar toch ter inspiratie en kennismaking: Lees verder “VOUCH”

Look what we found

Silvia Russel, uitkomst van een ABL sessie tijdens artist in residence in Projectruimte BMB.
Verkocht 😉

Internetstoring (regen regen regen wind wind wind)…. maar ach, wat moet ik nog opzoeken op ’t wwweb? Ik kan gewoon over mijn ervaring schrijven:

Projectruimte BMB

Ik was in Projectruimte BMB in de Kerkstraat in Amsterdam en daar kun je nog tm 5 maart de tentoonstelling ‘Look what we found’ zien. Lees verder “Look what we found”

Abstract

Jan Baas, olieverf op doek, 30 x 30 cm. Zonder titel.

Begon het ermee dat ik zelf abstract ging schilderen?

Dec 2021: Lockdown, musea weer dicht. Bah! Ik had net zo’n zin in inspiratie en meditatie.

En dan: hée ik zie Femke (van Groene vaas) geeft haar schilder-les nu online. Dát ga ik gewoon doen. Dan dóe ik weer! Dus tussen kerst en oud en nieuw was ik elke ochtend in mijn atelier. Op zoek naar de flow, naar mijn eigen stijl, naar mijn onderwerpen. En die dan vertalen naar abstract werk. Lees verder “Abstract”

De Zweedse blik

Werk van Antoon Loomans bij Galleri Henneviken.

…ondertussen ontvangen wij buurtgenoten in onze Galleri Henneviken. Ze kijken met hun Zweedse blik naar het werk dat Antoon hier maakte, en herkennen de donkere bossen, de rotstekeningen, de kleuren van de verf. Het is top om door hun ogen mee te kijken. Lees verder “De Zweedse blik”