De Nollen, diverse sculpturen van Rudi van de Wint.
Ventus, cortèn-staal, Rudi van de Wint, De Nollen.
Kijken door een konijnenhol Jawel, het kader waarbinnen je een kunstwerk ziet is bepalend. Dus plaatst Rudi van de Wint zijn werken zo dat je blik geleid wordt, dat het werk weerspiegelt in het water, dat schaduwen meespelen. Hij zorgt zelfs dat je een werk betreedt nadat je door een donkere gang bent gelopen om volle impact te geven. Lees verder “De Nollen”
Op Slow Art Day liep ik Galerie Bart binnen in de vaste overtuiging een werk te kiezen en er samen met Antoon langer en rustig naar te kijken. Ik kijk graag lang (als ik kan zitten) en tóch moest ik me ertoe zetten echt serieus de tijd te nemen en paar ‘technieken’ toe te passen. Tsjongejonge. Maar wederom: het is het zo waard. Lees verder “De Tubaspeler”
En ja hoor, tijdens de Open Studio’s van 26 maart speurden er bezoekers naar de details van de ‘Gangsters’-kunstwerken van Zamenhofstraat nr 110. Lees verder “Gangsters”
‘Lifestyle’series, 1976 Ik zag Fosso als tiener diverse identiteiten/types uitproberen door een bepaalde pose en kledingstijl aan te nemen (geschoten op de laatste stukjes film van zijn commerciële werk).
Samuel Fosso in Huis Marseille A’dam, tm 12 maart ’23.
Dagelijks open
Huis Marseille: dit fijne fotomuseum, gevestigd in twee grachtenpanden is dagelijks open van 10-17 uur en donderdag tot 21 uur. Een van de weinige plekken om maandag of op een avond kunst te kijken in A’dam. Lees verder “Een rol spelen”
Nog niet de gelegenheid gehad om het bijzondere werk van Ellis Scheer in de expositie Angel in the House te komen bewonderen? Op zaterdag 14 en zaterdag 21 januari is Amsterdam Artspace geopend tussen 12.00-17.00 uur en zal Ellis zelf aanwezig zijn om je welkom te heten, rond te leiden en over haar werk te vertellen.
“Ga zitten en ervaar hoe de wereld in de jaren vijftig van de vorige eeuw aanvoelt”.
Dit klinkt als een magiër aan het werk. En dat kan wel kloppen. Ellis Scheer is een goochelaarsdochter en met haar werk probeert ze andere werelden toegankelijk te maken. Zoals bij haar project Angel in the House: hoe voelt de werkelijkheid van een huisvrouw zo halverwege de vorige eeuw? Lees verder “Angel in the House”
Antoon Loomans bekijkt welke werken in aanmerking komen voor de actie: ‘Verzin een titel – en maak kans op het kunstwerk’.
De invloed van de titel
In hoeverre beïnvloedt de titel van een kunstwerk jouw kijken? Wat gebeurt er als je bij een werk leest dat het Slapeloze nachten, of Horrorkonijn heet? Waarschijnlijk iets heel anders dan als je Ochtendgloren of Fluffy leest. Lees verder “Titel”
Het is heerlijk ronddwalen door de Arsenale, waar ik me baadde in de vrouwelijke sfeer van deze Biënnale van Venetië. Er is (te) veel te zien. Wil je dus echt iets ervaren, iets meenemen naar huis? Dan raad ik je aan om zomaar, intuïtief bij een werk te blijven hangen en daar de tijd voor te nemen. Lees verder “Biënnale Venetie 2022”
Met genoegen neem ik dit blog van Anook Cleonne over, want:
Ik ben het er zoooo mee eens en ‘Kijk, daar heb je wat aan!”
Voor als je deze zomer eindelijk eens de tijd hebt om echt te kijken naar kunst: Kijktips van Anook om van kijken naar zien te komen.Lees verder “Patsboem”
Werelden waar je in kunt stappen, op een stoel plaatsnemen, even zelf achter de bank kijken, aan kunt deelnemen. Je kunt het gordijn dichttrekken, maar je kunt ook op het podium plaatsnemen naast de ouders van Jans en een gesprek beginnen. Lees verder “Jans Muskee”