Seen at Unseen (1)

ORANGE ALERT, (Fluorescent Orange on White Tulips) Stephanie Syjuco (2019)

Zaterdag 21/9, samen naar Unseen, Amsterdam. Het Westergas was dat weekend hét fotografisch middelpunt met tentoonstellingen, projecten en beurs.

53 galeries van overal ter wereld, stelden het werk van een aantal van hun kunstenaars ten toon, in de Westergasfabriek. Het programma met het overzicht aan galeries en kunstenaars wekte de nieuwsgierigheid om de nieuwigheid van wat er nu op fotografisch gebied wordt aangeboden te gaan zien.

Vanaf de buitenkant kregen we een eerste indruk van de variatie en veelheid van werk. De verdeling van de stands over de ruimte, in de vorm van een cirkel – als spaken van een wiel – maakte het ons makkelijk om overzicht te houden, en door te steken van de ene stand naar de andere zonder in de overdaad te verdwalen.

Stephanie Syjuco; orange alert en transparancy
Al gauw trokken sommige werken de aandacht, trokken ons naar binnen, zoals “Orange Alert (Fluorescent Orange on White Tulips)” van Stephanie Syjuco (2019)  in Catherine Clark Gallery. Wat gebeurt hier? Zó oranje? Terwijl we het werk bekeken kwam de galeriehouder bij ons staan en vertelde over de kunstenaar, en de achtergrond van haar huidige werk.

Voorzichtig konden we doordringen tot onder het oppervlak van het beeld dat we zagen: niet zomaar een mooie, beetje aparte foto, ook de lagen eronder: de keuze van de kleur (witte tulpen, al voorbij het hoogtepunt, maar die doorgroeiden en zich weer oprichten, met oranje verf bespoten; oranje de kleur van ..).

Interessant was wat hij vervolgens vertelde, nl. dat zij in haar huidig werk vooral de nadruk legt op ’transparancy’, en wat daarbij in de digitale wereld als achtergrond wordt gebruikt, naar de voorgrond brengt en het tot deel van het kunstwerk zelf maakt. Zoals bv. het greenscreen of bluescreen voor projecties van beelden of het grijswitte dambord masker in photoshop (of meer bekend de grijswit geblokte theedoek die iedereen wel kent) en dit als basis gebruikt voor eigen nieuw werk, waar de kijker haar/zijn eigen projectie op kan invullen. Mooi nieuw beeld, met een visie, maar het greep me nog niet bij de keel …
www.stephaniesyjuco.com

Lenka Clayton; letters from a sculptor
Van dezelfde stal, Lenka Clayton, evenals Stephanie Syjuco een immigrantendochter. Zij had het archief van Carnegy Hall bezocht en brieven van (bekende) kunstenaars opgedoken, en gefotografeerd. Zonder de tekst bloot te geven: “Letter from a Sculptor” – Giacometti, Serra, Duchamps. Frappant is dat de manier waarop de kunstenaar zijn brief vouwde de vorm van zijn eigen beelden weerspiegelt.  Fraai idee, in eenvoud weergegeven, zacht van kleur, en het maakt je ook nieuwsgierig … wat schreven ze ?”
http://www.lenkaclayton.com

Klik op afbeelding voor vergroting en informatie

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *