Deel-2 De Kunst van het Kijken in het Stedelijk

De ‘Tor’ beschrijft een mooi werk van Hendrik Werkman. Hij raakte zo geïnspireerd dat hij de dagen erna vele eigen Werkmannetjes heeft geschilderd. Op achtergrond nog stel in actie bij een Picasso. 

Kijken met je ogen dicht
Zal ik met de laatste opdracht beginnen? Weten jullie nog die rondleider in de Hermitage tijdens WOII die vertelde over de schilderijen die er niet hingen omdat ze veilig verstopt waren? En dat de bezoekers dan zelf in hun hoofd een beeld konden vormen van bijvoorbeeld de Rembrandt die hij beschreef? Zie mijn stukje over Haarlem.

Een schilderij beschrijven aan iemand die z’n ogen dicht heeft: is leuk. Bij kinderen succes gegarandeerd!
De beschrijver moet zelf goed kijken en vertellen. Het moment dat de ander de ogen opent en het schilderij vergelijkt met het gevormde beeld in zijn/haar hoofd, is natuurlijk heel verrassend.

Tekenen wat je hoort
Met Michal in het Stedelijk zat er nog een stapje bij.
De beschrijver beschreef en de ander zat met z’n rug naar het werk en tekende dit na aan de hand van de beschrijving. Ook hier uiteindelijk een hilarische confrontatie met het origineel.

Eigenlijk vind ik een beeld in mijn hoofd vormen fijner dan het moeten tekenen. Maar dat zal wel een persoonlijke voorkeur zijn.

Klik op de foto voor vergroting en informatie:

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *