Bijzondere grote kartonnen koppen van Antoon Loomans waren te zien in de Zamenhofstraat 110-i tijdens Open Ateliers Amsterdam Noord
Maar als je nieuwsgierig bent: neem vooral contact op voor atelierbezoek.
Huwelijksportret in Karton
Je kent ze wel, die portretten uit de VOC tijd. Ingewikkelde jurken, kanten kragen. De man met strenge heldhaftige blik, aan zijn zijde een statige glimlach-loze echtgenote.
Antoon geeft met zijn kartonnen koppen nuance aan dit heldhaftige beeld. Hij verwijst in symbolen naar de vele mensenlevens die de handel in nootmuskaat kostte, de slavenarbeid (kijk maar: de molensteenkraag is gemaakt van slavenketenen). Deze portretten van Jan Pieterszoon Coen en zijn vrouw Eva Ment laten je nadenken over hoe deze mensen in de ‘gouden’ eeuw leefden. Wat werd van hun daden geaccepteerd, wat als goed en kwaad gezien? En dan denk ik ook door over de wijze waarop ‘bepaalde’ mannen op dit moment te werk gaan.
Duo: Eva Ment en JP Coen
Coronatijd; overal kartonnen dozen van de online-bestellingen. Antoon stak zijn neus in menig kliko en sneed, niette en plakte Jan Pieterszoon Coen van karton. Hij bedacht toen voor een pendant portret: ‘wie was zijn vrouw’? Over Eva Ment is niet al teveel te vinden. Wel dat ze als 21 jarige vrouw met haar 40 jaar oude Coen en baby inscheepte en een half jaar later in Batavia aankwam. Daar werd ze verantwoordelijk voor de opvoeding van de half-Europese meisjes die zonder ouders waren omdat deze waren overleden of terug naar Europa vertrokken. Na de dood van Coen bleef de ‘gerespecteerde en beminde vrouw’, nog een jaar in Batavia waarna ze weer terugvoer naar Nederland. Zo valt te lezen op de Wikipedia pagina, waarbij de vraag is vanuit wiens perspectief we dan kijken/ oordelen…
Wiki Nl/ Eva Ment, de Wiki in het engels is al een stukje genuanceerder….Wiki eng/ Eva Ment
Golgotha trilogie
Ook de drie kartonnen koppen van de Gologtha trilogie spreken van 1000zenden doden en in de woorden van Antoon Loomans: “Christus te midden van twee andere veroordeelden op Golgotha (schedelplaats) in de Coviod-19 tijd. Gezichtsmaskers, bruine en witte kruisen, de dood werd een hashtag. Beelden van verraad, veroordeling en dood, maar vooral vergeving en liefde. De boodschap is al 2000 jaar oud en nog steeds actueel (verbeeld met een knipoog naar Jean-Michel Basquiat en de Matthäus-Passion). ”
Collages-Cardboards, Antoon Loomans
Twee meter zestig
Steeds groter werden deze koppen (genoeg dozen van mega tv sets te vinden). Maar hoe vervoer je die? Uiteindelijk is Eva (220 x 158 cm) in drie stukken gesneden om te vervoeren en werd ze weer in elkaar gezet zodat ze te zien was tijdens Open Ateliers Amsterdam Noord op 18 en 19 november 2023. Coen bleef nog achter in Wageningen. Maar ook andere zullen te zien zijn. Misschien zet Antoon nu eindelijk Napoleon Bonaparte (L’autre Main) van 260 hoog in elkaar zodat ik die ook eens goed kan bekijken.