Een rol spelen

‘Lifestyle’series, 1976
Ik zag Fosso als tiener diverse identiteiten/types uitproberen door een bepaalde pose en kledingstijl aan te nemen (geschoten op de laatste stukjes film van zijn commerciële werk).

Samuel Fosso in Huis Marseille A’dam, tm 12 maart ’23.

Dagelijks open

Huis Marseille: dit fijne fotomuseum, gevestigd in twee grachtenpanden is dagelijks open van 10-17 uur en donderdag tot 21 uur. Een van de weinige plekken om maandag of op een avond kunst te kijken in A’dam.

Samuel Fosso

Het hele museum is nu (letterlijk, want op elke foto) gevuld met Samuel Fosso. Je kunt je zo goed focussen op zijn type beelden te beginnen in de jaren ’70 tot nu toe. Elke serie heeft een eigen ruimte wat de rust geeft om het onderwerp op je in te laten werken. Met foto’s vaak in prachtig groot formaat afgedrukt.

Oorlog, Afrika, identiteit, magie

Ik zag hem als tiener (jaren ’70) diverse identiteiten/types uitproberen door een bepaalde pose en kledingstijl aan te nemen (geschoten op de laatste stukjes film van zijn commerciële werk). Eenmaal beroemd, gebruikt hij zichzelf om thema’s onder de aandacht te brengen. Zo verbeeldt hij in de ‘African Spirits’ serie (2008) vrijheidsstrijders zoals Martin Luther King, Angela Davis, Patrice Lumumba en vertelt zo over Black History (met het uitdrukkelijke doel om gezien te worden in musea). Sterk is ook zijn metamorfose in, ‘de eerste’, zwarte Paus (2017).

Een rol spelen

Eigenlijk vergeet je dat hij steeds zelf op de foto te zien is. Hij verbeeldt zijn rol heel precies. Bij de serie ‘Allonzenfans’  (2013) vertelt hij het (vergeten) verhaal van de soldaten uit de West-Afrikaanse koloniën die aan de zijde van de Fransen in de Eerste en Tweede wereldoorlogen meevochten. Fosso als soldaat vertegenwoordigt nog beter deze groep mannen dan een documentaire foto zou kunnen doen.

Bij één werk (serie) gaan zitten

Ik was er samen met mijn 20-jarige dochter. Tentoonstellingen bekijken is onze manier om elkaar te spreken en het biedt mij ook een jeugdige blik op wat we zien. We vergaten ditmaal één werk uit te zoeken om samen langer bij stil te staan (zitten). Dat kwam waarschijnlijk omdat er zoveel te zien is.

Welke beelden bleven speciaal bij?

Voor mij was de tiener Fosso in zijn eigen fotowinkel zeer voelbaar en zeker ook de zwarte paus. De meeste emotie gaf de serie over zijn vriend Tala, die vermoord werd in zijn huis in Bangui door de militie (‘Mémoire d’un ami’, 2000). Fosso verbeeldt hier in zijn naakte kwetsbaarheid hoe de laatste uren van zijn vriend zouden kunnen zijn geweest. Het maakt me nieuwsgierig naar de serie SIXSIXSIX waar Fosso 666 keer puur te zien is: “momenten dat je lacht, dat je boos bent… zoals het leven zelf is”.  Altijd op zoek de waarheid te laten zien.

Samuel Fosso, een bijzonder mens die op een bijzondere manier thema’s onder de aandacht brengt. Zijn passie voor fotografie begon op zijn dertiende en toen zijn vrije werk rond zijn 30ste ontdekt werd, gebruikte hij fotografie als middel om onderwerpen onder de aandacht te brengen. Ga kijken. Er valt veel te overdenken over zijn thema’s en zijn manier van werken.

Foto’s: © Samuel Fosso. Courtesy The Walther Collection and Jean Marc Patras / Galerie, en van mij tijdens bezoek aan huis Marseille.
Klik op de afbeelding voor informatie en vergroting.

www.huismarseille.nl
www.samuelfosso.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *