Leren ván een kunstwerk ipv óver een kunstwerk.
Art Based Learning.
Aanstaande zondag 3 november 13.30-15.00 uur Museum Jan Cunen in Oss (en elke eerste en laatste zondag van de maand)
Ja, ik blijf maar tips geven om jullie te verleiden op pad te gaan en kunstwerken in het echt te ervaren. En vooral op een ‘slow looking’ manier. Dat geeft zoveel. Zoveel bevrediging, plezier en de mogelijkheid jezelf te linken aan een kunstwerk. Echt weer anders dan een prettige middag rondsnuffelen in een museum.
Ik verliet gisteren de wereld van Koen Vanmechelen in Labiomista in Genk. En betrad het sympathieke Museum Jan Cunen in Oss. Mooie tentoonstelling, maar plan je bezoek vooral op de eerste of laatste zondag van de maand. Dan kun ook ABL-len onder leiding van een expert: aan de hand van paar opdrachten neem je de tijd om te leren van een kunstwerk (ipv óver een kunstwerk).
Klik op afbeelding voor informatie en vergroting
Art Based Learning
Ontwikkeld door lector Jeroen Lutters van ArtEZ:
Je kiest intuïtief een kunstwerk / je stelt jezelf een persoonlijke vraag / je bekijkt het kunstwerk heel concreet en aandachtig / je stapt in het kunstwerk, verbind jezelf ermee / dan kom je weer samen in het groepje en vertel je over jouw ervaring en het kunstwerk. Al dan niet in verband met jouw vraag, maar die kun je ook lekker voor jezelf houden.
Ik denk altijd: ‘laat mij het zelluf maar doen’. Maar blijkt weer dat zo’n kleine groep echt een toegevoegde waarde heeft. Het is inspirerend om hun reacties en ervaringen te horen. Het kijken naar het kunstwerk doe je zelf en in afzondering, volgens een duidelijke leidraad. En je hoeft zeker niet je ziel bloot te leggen als je jouw ervaringen deelt met de anderen van het groepje.
Je neemt het kunstwerk mee
Alles bij elkaar anderhalf uur. Helaas is dat zomaar voorbij en was ik nog lang niet klaar met kijken. Dat kon ik daarna natuurlijk gewoon nog zelf doen.
Wat ook blijkt is dat na zo intens kijken, het kunstwerk nog doorwerkt in je hoofd. Ik haal de foto voor mijn geest en dan neem ik ‘de boomstam op’ en herinner mij elementen van wat het werk met mijn persoonlijke vraag deed. En dat was veel.
Ik weet nog het grafische van de bladeren, het groene met daarin horizontaal de oranje boomstam. De net gekapte stukken in het hout. De verschillende manieren van dragen van de mannen op de foto. Hun handen, hun voeten die in het bladerdek wegzakken. De beweging. Je ziet hun gezicht niet.
Later denk ik aan de warmte, de geur, het schuren van het hout. Ik merk dat ik de observator ben, waar ik sta in het werk, wat ik me afvraag, in welke wereld in beland en nog van alles meer.
En ondertussen merkte ik ook op hoe goed en mooi deze foto in elkaar zit. Terwijl ik dit werk en de video die in de ruimte ernaast werd gedraaid met het verhaal erachter al eens eerder had gezien. Maar nu heel anders.
Dus ga vooral naar Oss!
Maskers en Art-Based learning in Museum Jan Cunen
En ik ga Silvia Russel vragen over haar ervaring met ABL te schrijven en hoe zij deze techniek gaat toepassen. En wellicht organiseer ik zelf een bijeenkomst in de Randstad. Want ik hoor jullie al denken: ‘nou ik zie wel, ik doe het wel zelf’. Probeer het nou! Ook mijn lief vond het een zeer positieve ervaring.
Klik op afbeelding voor informatie en vergroting
Super leuk geschreven! Hartelijk dank! Museum Jan Cunen
Materiaal??
Antoon heeft het boekje van de tentoonstelling met de maskers en zocht voor me waar bij bovenstaande maskers mee gewerkt is. Dat bleek niet direct duidelijk.
Hij schrijft:
Je vroeg uit wat voor materiaal de maskers zijn gemaakt: dat kon ik niet uit het boekje halen..
ik heb even gezocht
1) Anne Forest http://www.anneforest.nl het zwarte (‘frang’) en gouden (‘sissy) masker, mixed media 35 x 20 cm. (made for Frank van der Linden’s SOTT project), maar ander werk maakt ze heel vaak uit polyurethaan en acrylverf
2) Maartje Korstanje http://www.maartjekorstanje.nl/ = geeft wel foto’s, geen info over welk materiaal ze gebruikt.. https://maken.wikiwijs.nl/71124/De_kunstwerken_van_Maartje_Korstanje … waarschijnlijk karton-maché en stof?
3) Roos Holleman, https://www.roosholleman.nl/ : veren (voor vliegvissen), bij de andere, de uil, ook haren.
4) Caren van Herwaarden, zie https://www.cvanherwaarden.nl/nl/op-dit-moment
Stof, papier, karton, stijfsel, snelbinders
5) Olphart den Otter: ei tempera, zie https://www.olphaertdenotter.com
Afin, niet meteen terugvindbaar, maar ook ontdekken.