VTS en VT
Een aantal van jullie wil weten:
Wat zijn nu die drie VTS vragen dan? Maar ik had ze bewust niet genoemd omdat het niet echt helpt om het proces duidelijk te maken. De vragen zijn de kern, maar de facilitator doet meer. Hij geeft de antwoorden terug, parafraseert, linkt opmerkingen. Dus wederom: als je het zelf ervaart, snap je het veel beter. Na de zomer met Michal en/of ik zal misschien ook iets organiseren.
Ok dan… toch de drie vragen:
1. Wat gebeurt er in deze afbeelding?
2. Waaraan zie je dat?
3. Wat kunnen we nog meer ontdekken?
Tot zover nog VTS (zie ook De kunst van het kijken in het Stedelijk). Maar er zijn nog andere andere manieren om naar kunst te kijken die jouw standaard aanpak losschudden en je stimuleert om langer naar een kunstwerk te kijken.
Visual Thinking
‘Visual Thinking heeft als uitgangspunt om het denken zichtbaar te maken’, lees ik.
Met Michal in het Stedelijk (zie deel 1 en 2) deden we twee opdrachten.
“See-Think-Wonder” en “Step Inside”.
In groepjes besprak je de vragen en deelde dat later met de rest.
See Think Wonder
See: Wat zie je? En dat heel concreet. Dus bijv. lijnen, vlakken, vegen, uitgelopen verf…
Think: Wat denk je dat het is? Dus bijv. gebouwen met licht, elektriciteitskabels, spiegelingen in het water,…
Wonder: Wat vraag je je af? Dus bijv. welk moment van de dag is het? Wat is het perspectief? Is dat gebouw een gevangenis,….
We deden dit aan de hand van een serie van 3 schilderijen. En ja, we keken lang, leuk en goed. En kwamen allemaal uiteindelijk richting eenzelfde interpretatie. Dat was grappig.
Step Inside
En dan stonden we bij een raar schilderij van een man met een afgehakt hoofd in zijn hand en een skelet uit een doodskist die op zijn schouder tikt. Zoiets.
Opdracht was Step Inside. Leef je in in een figuur, bekijk de situatie vanuit hem/haar/het. Vraag je af: wat ziet die persoon/ dat ding? Wat weet en gelooft hij? Waar geeft hij om, waar zorgt hij voor.
De fantasie regeert ook hier weer. Er is geen goed of fout. Ik merkte dat ik dit eigenlijk al wel vaak zo doe om een afbeelding te verkennen. Het onderling delen van wat je ziet en denkt in de groep gaf verrassende perspectieven.
Nogmaals Michal Butink van de Beeldmakers www.beeldmakers.info
Step Inside
Bij werk van Ion Grigorescu